Forum użytkowników Yamaha XJ

Miłośnicy motocykli :)
Teraz jest piątek, 19 sty 2018, 00:54



Strefa czasowa: UTC [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 589 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Scottoiler DIY
PostNapisane: piątek, 8 maja 2009, 11:15 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 12 wrz 2007, 17:35
Posty: 1918
Lokalizacja: Mysłowice
Witam wszystkich zainteresowanych usprawnieniem smarowania łańcucha motocyklowego.
Nie będę się rozpisywał nad zasadnością i zaletami automatycznego smarowania olejem łańcucha, bo to było już wałkowane w innych tematach. W tym tym temacie krótko przedstawię budowę olejarki na przykładzie XJ 600 Diversion. Po małych modyfikacjach olejarke mozna zaadaptować do prawie każdego motocykla napędzanego łańcuchem.

1. Zbiorniczek.
Można go wykonać ze wszystkiego co jest pod ręką i co wwejdzie w jakąś luke między owiewkami, do schowka itp. W moim przypadku to 50ml strzykawka. Oczywiście zbiorniczek musi mieć odpowietrzenie.
Obrazek


2. Zaworek regulacyjny
Dowolny, w miarę precyzyjny, zaworek. Najlepsze są zaworki akwarystyczne, służące do napowietrzania (mało precyzyjne ale wystarczające) lub do układów CO2 (bardzo precyzyjne ale dość drogie). Ja zastosowałem najtańszy i najprostszy.
Obrazek


3. Elektrozawór
Najlepiej gdy układ wyposażony jest w elektrozawór, gwarantuje to pełną automatyzacje działania układu. Elektrozawory nadające się do tego najlepiej to np.: elektrozawory samochodowych pochłaniaczy par paliwa, przemysłowe 12V elektrozawory układów pneumatycznych lub hydraulicznych, elektrozawory benzyny lub gazu stosowane w samochodach, podciśnieniowe kraniki motocyklowe. U mnie to elektrozawór pneumatyki z 12V cewką.
Obrazek
PS. Można też zastosować zwykły zaworek, ale wtedy trzeba mieć dobrą pamież żeby nie zapomnieć go otwierać i zamykać.

4. Wężyki i rurki
Cały układ można zbudować z wykorzystaniem węży akwariowych (zielone na zdjęciach), wężyków z zestawów do transfuzji krwi (przezroczyste) i rurek z samochodowych przewodów hamulcowych (miedziane).
Obrazek
PS. Wężyki i rurki od zaworu w dół powinny mieć jak najmniejszą średnice. Pozwoli to uniknąć wypływu oleju po zamknięciu zaworu.


5. Końcówka podająca olej na łańcuch
Najlepsza z miedzianego przewodu hamulcowego. Łatwa do kształtowania i wystarczająco sztywna. Koniec rurki powinien mieć możliwie mały otworek wylotowy i być skierowany na środek łańcucha (tulejki). Cała rurka powinna być tak ukształtowana, by w czasie jazdy łańcuch nigdy jej nie dotknął, nawet gdy jest bardzo luźny.
Obrazek


6. Przekaźnik sterujacy
Elektrozawór można podłączyć pod "+" na stacyjce, pod bezpiecznik na którym jest napięcie po włączeniu stacyjki itp. Nie należy go podpinać pod światła, zwłaszcza pozycyjne ponieważ olej będzie kapał po zostawieniu motocykla na "postoju". Lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekaźnika podłączonego do czujnika luzu. Dzięki temu łańcuch smarowany jest tylko w czasie jazdy. To jest zadanie dla obeznanych z elektryką wiec pominę opis podłączenia przekaźnika. Mój przekaźnik umieściłem koło regulatora napięcia, jest tam na niego idealne miejsce.
Obrazek
PS. Czerwone kabelki to instalacja przekaźnika.


7. Regulacja
Po montażu końcówkę podającą ustawiamy blisko zębatki, dość wysoko nad łańcuchem i w środku jego szerokości. Dzięki temu łańcuch będzie smarowany na całej szerokości (tulejki i o-ringi). Układ zalewamy olejem przekładniowym, jak najgęstszym. Wydajność wstępnie ustawiamy na 1 krople co 60 sekund. W czasie prób drogowych wydajność regulujemy tak by zużycie oleju wynosiło ok 1-2ml/100km.
Dobrze wyregulowana olejarka nie brudzi motocykla. Po kilkuset kilometrach na feldze może być kilkanaście kropek oleju. Z motocykla nie może kapać olej, niezależnie od czasu postoju.
Łańcuch widoczny na zdjeciu nie był specjalnie myty, myjego go wodą wraz z myciem całego motocykla. Po myciu motocykla, oraz w czasie jazdy w deszczu, należy zwiększyć wydajność smarowania. Gdy łańcuch się nasmaruje zmniejszamy smarowanie.


Koniec :)

Jeżeli ktoś ma jakieś pytania, uwagi, to prosze pisać.
Pozdrawiam :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 8 maja 2009, 15:35 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 9 lut 2008, 21:44
Posty: 2783
Zdjęć: 26
Lokalizacja: GANGRENOWO
Mój motocykl: YZF 1000 R
co prawda mnie temat nie dotyczy(kardan) ale wielkie ll ll ll za szczegółowy opis i dokumentacje zdjęciową

_________________
ja tu porządku pilnuję!!! a czasami wprowadzam zamęt:)
jeszcze jeden temat :JAKIE OPONY I JAKI OLEJ proszę

UWAGA będę usuwał HEMOROIDY
usunę każdy nowy temat JAKI I ILE OLEJU oraz JAKA OPONA!!


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: niedziela, 13 gru 2009, 22:17 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 12 wrz 2007, 17:35
Posty: 1918
Lokalizacja: Mysłowice
Uzupełnienie tematu.

Łańcuch w mojej XJ (widoczny na zdjęciach) po 3 sezonach i 33.000km rozciągnął sie tylko o około 30% zakresu regulacji na wahaczu. Wciąż ma wszystkie x-ringi, nie zardzewiał i jest jednakowo wyciągnięty na całej długości. Oczywiście wszystko to zaleta olejarki i całkowitego braku styczności ze smarami w spraju, naftą, olejem napędowym, rozpuszczalnikami, itp.

Teoretycznie łańcuch powinien wytrzymać ok 100tys. km, ale na to nie liczę ponieważ łańcuch im starszy tym szybciej się zużywa. Przypuszczam natomiast, że kolejne 3 sezony powinien wytrzymać bez problemów.

Pozdrawiam i polecam :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 13 gru 2009, 22:22 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 2 gru 2008, 16:19
Posty: 2461
Zdjęć: 1
Lokalizacja: Trz
Mój motocykl: Straszna bestyja
sorier napisał(a):
Teoretycznie łańcuch powinien wytrzymać ok 100tys. km, ale na to nie liczę ponieważ łańcuch im starszy tym szybciej się zużywa. Przypuszczam natomiast, że kolejne 3 sezony powinien wytrzymać bez problemów.

I po co komu wał :grin: W przyszłym sezonie też żegnam się ze sprejami...

_________________
http://www.mOTO-batman.pl - już nie tylko o motocyklach... :)
Obrazek
=====================
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: niedziela, 13 gru 2009, 22:46 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 12 wrz 2007, 17:35
Posty: 1918
Lokalizacja: Mysłowice
Batman napisał(a):
W przyszłym sezonie też żegnam się ze sprejami...


Kupujesz motor z "wałem"? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 13 gru 2009, 23:04 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 2 gru 2008, 16:19
Posty: 2461
Zdjęć: 1
Lokalizacja: Trz
Mój motocykl: Straszna bestyja
;)
Albo zrobię taki patent jak Twój albo kupię polską olejarkę Motooiler http://motooiler.pl/strona.php?kraj=pl&strona=home - zależnie od posiadanego budżetu.

_________________
http://www.mOTO-batman.pl - już nie tylko o motocyklach... :)
Obrazek
=====================
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 11:17 
Offline
Admin XJ
Admin  XJ
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 kwi 2006, 21:15
Posty: 2761
Zdjęć: 47
Lokalizacja: Poznań
Mój motocykl: Yamaha FJR 1300A
sorier napisał(a):
Teoretycznie łańcuch powinien wytrzymać ok 100tys. km,


Od teorii do praktyki daleko, jeszcze nie słyszałem od nikogo żeby tyle wytrzymał
napęd, jest to nie wykonalne.

_________________
Rafał22
Yamaha FJR 1300A
Honda CBR XX 1100
Yamaha XJ 900 Div
MZ-ETZ 250
Simson S-51 (jedyny mój sprzęt nowy)
Romet-polo

Nie dyskutuj z durniem , bo z boku nie widać różnicy . . . . .


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 12:25 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 12 wrz 2007, 17:35
Posty: 1918
Lokalizacja: Mysłowice
Jest to bardzo mało prawdopodobne.
Ale i tak będę szczęśliwy jeżeli łańcuch wytrzyma 60-70tys. km. Poprzednie "napędy" wytrzymały: 43tys. km (fabryczny, chyba DID), 25tys. km (x-ringowy IRIS), 20tys. km (x-ringowy RK). Wszystkie smarowane smarami w spraju. Obecny x-ringowy RK już wytrzymał więcej niż ten sam smarowany smarem i pewnie przewyższy trwałością fabrycznego DID-a.

_________________
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 12:33 
Offline
VIP Forum
VIP Forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 8 wrz 2006, 10:33
Posty: 576
Zdjęć: 4
Lokalizacja: Warszawa
Mój motocykl: Hornet
ja mam scotoilera is e chwale :) smarowanie z głowy..yno trzeba pamiętac o dolewaniu oliwy :)

_________________
... CITIUS, ALTIUS, FORTIUS ...
.. nie liczy się ile razy upadniesz, ważne ile razy sie podniesiesz ..


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 15:28 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 29 lis 2006, 10:39
Posty: 3208
Zdjęć: 0
Lokalizacja: Stalowa Wola
niedawno założyłem porządny łancuch więc należy mu sie teraz olejarka ..
Na pewno (znając siebie ;P ) pochwalę sie rezulatatami prac :)

mam jedno pytanie..
skąd zdobyłeś te niebieskie dociski przy elektrozaworze ??

_________________
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 15:44 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 lip 2007, 21:52
Posty: 568
Lokalizacja: Sosnowiec
Mój motocykl: sisters of mercy
manka napisał(a):
..yno trzeba pamiętac o dolewaniu oliwy :)

..no właśnie.. ;) pamiętaj ;)

scotta używkę mozna nabyc za 150zł, mysle ze sie opłaca, butelka oleju starczy na ok 20 tys km a kosztuje 33zł.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 15:50 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 29 lis 2006, 10:39
Posty: 3208
Zdjęć: 0
Lokalizacja: Stalowa Wola
Cytuj:
scotta używkę mozna nabyc za 150zł, mysle ze sie opłaca, butelka oleju starczy na ok 20 tys km a kosztuje 33zł.

mimo wszystko po oglądnieciu rozwiązań "gotowych" - trytyki na wahaczach, rurki na tylnych zębatkach, skomplikowane scottailery do których trzeba dokupować jakieś bajery stwierdzam jednoznacznie, że myśl Soriera wydaje się być najsensowniejsza :) i w tej drodze będę szukał rozwiązania dla siebie.

_________________
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 16:28 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 lip 2007, 21:52
Posty: 568
Lokalizacja: Sosnowiec
Mój motocykl: sisters of mercy
nie wiesz co mówisz :) twierdząc, że scott jest bardziej skomplikowany. a co do mocowania stripami (opaski zaciskowe) - jak kto woli, u mnie sie dało bez tego, w marchewce praktycznie też, a rurka na zębatce jest po to, żeby olej sie rozpryskiwał po łańcuchu a nie pod tylne koło ;)
aha, no i do scotta nie trzeba dokupowac żadnych bajerów, Agata może to potwierdzić ;) a jeśli wg kogoś, musi być założona podwójna dysza, bo nie smaruje połowy łańcucha, to znaczy, ze nie umie sobie dyszy pojedynczej ustawic.
:)

poza tym elektrozawór to zawodne urządzonko, w dodatku sie grzeje itp itd, i jego stosowanie bardziej komplikuje cały układ, zwłaszcza dla kogoś, kto przy kablach nie grzebie, a jak wiadomo, im mniej coś jest pogmatwane, tym bardziej niezawodne.

no ale każdy zakłada co chce :)
powodzenia


Załączniki:
100_7717.jpg
100_7717.jpg [ 271.12 KiB | Przeglądane 4116 razy ]
100_7580.jpg
100_7580.jpg [ 245.21 KiB | Przeglądane 4109 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 17:15 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 12 wrz 2007, 17:35
Posty: 1918
Lokalizacja: Mysłowice
emil napisał(a):
aha, no i do scotta nie trzeba dokupowac żadnych bajerów, Agata może to potwierdzić ;) a jeśli wg kogoś, musi być założona podwójna dysza, bo nie smaruje połowy łańcucha, to znaczy, ze nie umie sobie dyszy pojedynczej ustawic.

Miałem i pojedynczą dysze i podwójną, i szybko sie ich pozbyłem. Scottoiler (i inne systemy z jedną rurką podającą olej) smarują cały łańcuch, ale przy okazji smarują i całe podwozie motocykla. Scottoiler w swojej instrukcji podaje wstępne ustawienia na 1-2krople na minute, co przekłada się na ok 4ml oleju na 100km (to też można wyczytać na stronie scottoilera). Z moich doświadczeń wynika ze w zupełności wystarczają 2ml/100km, a często nawet mniej. Gdzie wiec podziewają sie pozostałe 2ml? Ano te 2ml służą zniwelowaniu strat jakie wytwarza pojedyńcza rurka podająca olej na zębatkę lub łańcuch z jednej strony. Za podwójną dysze scott każe sobie sporo dopłacić. Co ciekawe po zastosowaniu "dual injector" zużycie oleju nie spada (przynajmniej producent o tym nie wspomina), więc skuteczność tego rozwiązania też jest nie najwyższa.


Cytuj:
poza tym elektrozawór to zawodne urządzonko, w dodatku sie grzeje itp itd, i jego stosowanie bardziej komplikuje cały układ

Ja mam jeden i ten sam elektrozawór od 5 lat i się nie zepsuł.
Owszem, grzeje sie, cewka elektrozaworu, ale to nie ma na nic wpływu. Jak komuś to przeszkadza to zawsze może spróbować zaadaptować kranik skutera.
Oczywiście że elektrozawory, przekaźniki, kable itd itp komplikują konstrukcje, dlatego każdy może założyć olejarkę na jaką go stać i "stać".


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 15 gru 2009, 17:53 
Offline
Jednośladowy spec
Jednośladowy spec

Dołączył(a): środa, 29 lis 2006, 10:39
Posty: 3208
Zdjęć: 0
Lokalizacja: Stalowa Wola
Za 150zl mozna kupic to:
http://allegro.pl/item851593891_scottoi ... kazja.html

-nie wierze ze to jest pelny zestaw i że podpasuje mi bez problemu do xjotki.
-nie wierze ze jest lepszy od samoróbki.
Nowy a i owszem...
-zbiornik RMV
-pompa w zestawie
-eSystem
-licznik rowerowy na kierownice z temperaturą czegoś tam itd
-akceleometr do pompy
-kompatybilny z Lube Tube, Dual Injector, HCR Magnum Kit
-zestawik jedyne 1000zł.
http://allegro.pl/item848833479_scottoi ... sciej.html

Zgadzam sie ze teoretycznie najlepsze miejsce jest na dolnej czesci tylnej zębatki, a mijesce soriera jest teoretycznie gorsze. Jednak sorier już podał że jego motocykl nie jest zachlapany olejem, łańcuch ma znacznie przedłużoną żywotność i ogólnie system DZIAŁA. I ma to co najbardziej mi się podoba - jest nie widoczny z zewnątrz.


elektrozawory pracują w aucie, w przemyśle w fabrykach latami. Nie można mówić, że są złe bo się grzeją!!

_________________
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 589 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Następna strona

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL