Forum użytkowników Yamaha XJ

Miłośnicy motocykli :)
Teraz jest środa, 24 sty 2018, 10:38



Strefa czasowa: UTC [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: poniedziałek, 27 lut 2017, 14:41 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 lut 2016, 08:20
Posty: 14
Lokalizacja: Rypin
Mój motocykl: MZ ETZ 251 XJ900S
Witam Szanowne Forum.
Odkąd stałem się posiadaczem dużej Divy, staram się czasami zerknąć co ludzie piszą na forum na temat swoich sprzętów, z jakimi walczą problemami lub co poprawili w swoich „maszynach”. Wszyscy tu, jako jedna rodzina dzielą się swoimi pomysłami, rozważaniami , a nawet konstruktywną krytyką :D
Często przy opisach XJ900S model 4KM , porady przy zakupach itd., przewija się temat spękanych króćcy, których nie można dostać w zamienniku, a oryginały w zakupie to koszt za komplet od 1000zł w górę.
W takim przypadku odradza się zakup motocykla ze względu na duży koszt tych elementów.
Patrząc na temat, postanowiłem spróbować zaradzić , wszakże moje moto może mieć ten sam problem za jakiś czas. Chciałbym przedstawić swój pomysł i poddać go Waszej dyskusji.
Idąc za sposobem, który zastosowano oryginalnie w mniejszej siostrze XJ600 – króćce ze stopu aluminium plus zakładane gumowe elementy z mocowaniem na skręcane opaski, postanowiłem zastosować podobne rozwiązanie dla 900.
Zakupiłem stosowny komplet „steranych już życiem króćcy” o oznaczeniu 2szt. 4KM L i 2szt. 4KM R.
Wykonałem pomiary uszkodzonych elementów gumowych(najważniejsze to średnica przelotu 34-34,5mm oraz wejście na gaźnik średnica 40-40,5mm plus warga, fi około 38mm)
Wkrótce po tym pozbawiłem je elementów gumowych, mechanicznie za pomocą obróbki skrawaniem - "kosa" w rękę i do przodu. Żadne rozpuszczalniki typu nitro, aceton czy do chlorokauczuku tutaj sobie nie poradzą. Po usunięciu gumy otrzymujemy goły króciec z czymś w rodzaju kołnierza.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozostaje nam znaleźć odpowiednie króćce gumowe, nie jest to wcale takie proste, bo mało który ze sprzedających w necie, chce się pofatygować lub potrafi użyć suwmiarki i udzielić informacji zwrotnej na temat wyników pomiarów.
Postanowiłem poszukać motocykli w których zastosowano gaźniki o przelocie 34mm, zaryzykowałem i kupiłem króćce gumowe do motocykla Yamaha Genesis 750, firmy TOURMAX o oznaczeniu CHY-9.
Elementy z kompletu CHY-9 posiadają wymiary których oczekiwałem.
Pierwotnie w założeniu miałem napawanie króćcy ze stopu alu na średnicy zewnętrznej, przetoczenie ich na wymiar nowych elementów z uwzględnieniem rowka na wargę.
Elementy alu zabezpieczyłem przed wypaleniem poprzez wypełnienie od środka gipsem budowlanym, (miało to uchronić przed uciekaniem rozgrzanego od spawania materiału) niestety wyszła okropna fuszera, stop nie chciał się spawać , „szumował i burzył się”
Po usunięciu gipsu ukazały się na gardzieli dziury, po przetoczeniu spawu, na zewnątrz nie było lepiej


Obrazek

Czyli ambitny plan napawania i wytoczenia na tokarce elementów, szlag trafił.
Pozostały mi jeszcze dwa króćce, postanowiłem nie bawić się na tokarce, bo sam montaż na tokarce też nie jest prosty(mocowanie za średnicę wewnętrzną gardzieli), gdyż gardziel w stosunku do czoła z każdej strony jest ułożona pod innym kątem.
Postawiłem na rękodzieło artystyczne, kołnierz na elemencie alu, który pozostał po ogołoceniu z gumy zeszlifowałem na szlifierce stołowej, na średnicę około 40,5mm. Po tym zabiegu należy usunąć ostre krawędzie i całość oszlifować papierem o wysokiej gradacji(aby nie kaleczyć króćcy gumowych). Pozostałość po zeszlifowanym kołnierzu stanowi część ustalająco-mocującą, wchodzi głębiej za wargę gumy i jest zaciskana poprzez skręcaną opaskę.



Obrazek

Na tak obrobiony króciec można nałożyć króciec gumowy CHY – 9 i zabezpieczyć opaską zaciskową (ze starych króćcy). Od tyłu pomiędzy króćcem gumowym a aluminiowym pozostaje wąska szczelina, którą można wypełnić silikonem wysokotemperaturowym ewentualnie klejem CX80 AUTOWELD SPAWANIE NA ZIMNO(odporność do + 315stC).



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Całkowity koszt naprawy naszych starych króćcy w ten sposób, to :
Króćce gumowe CHY-9 – 90-140zł
Króćce stare – jeżeli nie chcemy psuć swoich z motocykla, komplet w granicach 80-100zł
Silikon lub klej wysokotemperaturowy – około 10-30zł
Trochę chęci do pracy, szlifierka stołowa ewentualnie tzw. kątówka, pilnik iglak i płótno ścierne o dość drobnej gradacji.
Nie wdrożyłem pomysłu jeszcze u siebie (mam dwa króćce przygotowane, pozostałe dorobię wkrótce) ale myślę, że da radę….
Dodatkowym atutem jest możliwość zastosowania wymiennych elementów gumowych, dostępnych na rynku w rozsądnej cenie.
Zawsze to jakaś alternatywa dla wydatku 1000-1800zł za oryginały.
Co Szanowne Grono sądzi na ten temat proponowanego rozwiązania problemu zużytych - uszkodzonych króćcy ssących w XJ900S(4KM)?
Może już ktoś z Was próbował rozwiązać sprawę w ten sposób?
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 1 mar 2017, 10:21 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 23 sty 2012, 14:45
Posty: 597
Lokalizacja: Kruszwica
Mój motocykl: Yamaha xj 600 51j
Yamaha xj 900 s diversion
Pomysł wydaje się zaj...sty! Pozostaje Ci tylko złożyć do swojego moto, zrobić konkretnego manuala i zawiesić na forum dla potomnych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 4 mar 2017, 20:56 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 lut 2016, 08:20
Posty: 14
Lokalizacja: Rypin
Mój motocykl: MZ ETZ 251 XJ900S
To zweryfikuje życie.......
W odniesieniu do wcześniejszego mojego postu, chciałbym sprostować literówkę. Średnica na którą należy obrobić kołnierzyk alu to 41,5mm - 41,7mm.
W tygodniu doszedł do mnie zakupiony kolejny komplet króććy zużytych( gdyż brakowało dwóch sztuk, które były spawane i uszkodzone).
Tym razem postanowiłem przetoczyć króćce, dorobiłem wąskie szczęki(szerokość 4-5mm i chwytając za średnicę wewnętrzną gardzieli obrobiłem średnicę zewnętrzną, tak jak na załączonych zdjęciach.
Poniżej, tak jak widać, komplet złożony z gumkami i opaskami, gotowy do montażu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
W związku z tym, że chciałbym dać na wiosnę wyregulować gażniki, sprawdzić - wyregulować zawory i jeszcze parę rzeczy się znajdzie, to przy okazji możnaby sprawdzić jak funkcjonowałby powyższy pomysł, montująć "nowe króćce".
Kogo możecie polecić z mechaników albo Forumowiczów, którym mógłbym zlecić powyższe czynności i przy okazji ewentualnie podszkolić się w temacie. Świetnie byłoby gdyby polecona osoba była z kujawsko-pomorskiego.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 5 mar 2017, 06:44 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 9 lut 2008, 21:44
Posty: 2783
Zdjęć: 26
Lokalizacja: GANGRENOWO
Mój motocykl: YZF 1000 R
jeśli do Lipna / Skępego jesteś w stanie dojechać na jakąś sobotę /niedzielę to u mnie drzwi zawsze otwarte 666143864

_________________
ja tu porządku pilnuję!!! a czasami wprowadzam zamęt:)
jeszcze jeden temat :JAKIE OPONY I JAKI OLEJ proszę

UWAGA będę usuwał HEMOROIDY
usunę każdy nowy temat JAKI I ILE OLEJU oraz JAKA OPONA!!


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: poniedziałek, 6 mar 2017, 07:40 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 23 sty 2012, 14:45
Posty: 597
Lokalizacja: Kruszwica
Mój motocykl: Yamaha xj 600 51j
Yamaha xj 900 s diversion
O jakie okolice kujawsko - pomorskiego ci chodzi?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 7 mar 2017, 20:31 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 12 paź 2014, 12:22
Posty: 679
Zdjęć: 1
Lokalizacja: Raszowa
Mój motocykl: Yamaha XJ 900
Dobry pomysł, napisz jak się sprawuje w moto. Ja próbowałem podobnie jak Ty zerwać starą gumę i dorobić nowe tuleje gumowe ale na przeszkodzie stanął problem ze zdobyciem odpowiedniej gumy, ma być odporna na temperaturę i paliwo. Jedynym odpowiednim rodzajem jaki znalazłem jest Viton, ale nie jest dostępny w potrzebnym rozmiarze.Planowałem wytoczyć tuleje, które od wewnętrznej strony miałyby rowek podobny do tego pod pierścień osadczy segera, tak aby można tuleje nałożyć na ten pierścień króćca na którym opiera się oryginalna guma. W ten sposób można uniknąć dodatkowej opaski mocującej. W końcu dorobiłem tuleje z odcinka przewodu gumowego służącego do tankowania samolotów, ale nie jestem do końca zadowolony bo jest trochę za twardy. Nie wpadłem na pomysł wykorzystania gotowych króćców, tak jak Ty to zrobiłeś. Gratuluję pomysłu.

_________________
Aby dożyć w spokoju sędziwego wieku należy: spać 8 godzin, pić mleko i mieć pistolet który się nie zacina.


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
PostNapisane: środa, 8 mar 2017, 07:11 
Offline
Uzależniony od motocykli
Uzależniony od motocykli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 8 maja 2015, 20:21
Posty: 654
Lokalizacja: Lubliniec.śląskie
Mój motocykl: Xj 900 Diversion
A jeśli się nie przetoczy tego kołnieżyka o te dwie dziesiątki milimetra na średnicy to co gumy nie da się założyć????

_________________
https://www.facebook.com/slu.motoforum/

https://www.facebook.com/motocyklowy.lubliniec/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 9 mar 2017, 13:18 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 lut 2016, 08:20
Posty: 14
Lokalizacja: Rypin
Mój motocykl: MZ ETZ 251 XJ900S
gangrena napisał(a):
jeśli do Lipna / Skępego jesteś w stanie dojechać na jakąś sobotę /niedzielę to u mnie drzwi zawsze otwarte 666143864



Witam
Dziękuję za odpowiedź, jeżeli będę miał sposobność i wolny czas, to postaram się wcześniej zadzwonić i umówić na jakiś dzionek,
Tak, aby też Tobie odpowiadało.

Odnośnie pozostałych wpisów
Fakt, z dostępnych, w handlu materiałach "gumowych" ciężko znaleźć coś co mogłoby podejść( posiadało odporność na temp i czynniki chemiczne - etylina, oleje) i dawało się obrabiać.
Gumę podobno przed obróbką należy zamrozić, bo wymiary okropnie "pływają " i powierzchnia po obróbce może być mało ciekawa.
Dlatego, nawiązując do pomiarów, większość sprzedających nowe króćce gumowe nie zgadza się wykonywać pomiary i podawać wyniki, bo mogą być przekłamane(przynajmniej pomiar zwykłą suwmiarką w dwóch punktach).
Przez sprzedających podawana jest tylko marka, typ motocykla, rok produkcji, do którego dany asortyment jest przeznaczony, bo tak informuje producent.
Poddałem dyskusji ten sposób reaktywacji króćcy, bo sądzę że może dać radę.
Mogę się jednak mylić, bo to rzecz ludzka, ale warto próbować... :D
Jak zda egzamin, to skorzystam nie tylko ja.

Jeżeli chodzi o 0,2mm, to przy nakładanej gumie i zaciskanej opaską nie robi to różnicy.
Ważne aby obrobiony element aluminiowy wszedł w gumę z lekkim oporem(zbyt duża średnica kołnierzyka i mocny wcisk może powodować rozciągnięcie i deformację oryginalnej gumy oraz "utratę wymiarów").
Aluminiowy kołnierzyk po zdjęciu starej gumy z oryginałów ma średnicę około 50mm, bez obróbki się nie obejdzie.
Po montażu przekażę info.
Pozdrawiam serdecznie


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 6 paź 2017, 10:58 
Offline
Czyściciel szprych
Czyściciel szprych

Dołączył(a): wtorek, 31 sty 2012, 10:19
Posty: 39
Lokalizacja: Gdańsk
Mój motocykl: XJ 900 / FJR 1300
Witam

Skorzystałem z pomysłu jazg71 na naprawę króćców na początku sezonu, wykonałem zgodnie z instrukcją czyli odciąłem gumę zeszlifowałem kołnierz i dałem nowe króćce na dwie opaski potem standard synchronizacja (od razu dużo prościej się ustawiało :) ). Obecnie przejechałem motocyklem około 10000 km i wszystko działa, obroty nie falują nie wzrastają tak jak to się zdarza przy nieszczelnych króćcach, spalanie w normie innych skutków ubocznych nie zauważyłem .

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 6 paź 2017, 13:15 
Offline
Polerant ramy
Polerant ramy

Dołączył(a): poniedziałek, 5 gru 2016, 03:46
Posty: 70
Zdjęć: 0
Lokalizacja: ok.Tarnów
Mój motocykl: Yamaha XJ900 - 93r
niewiele brakowało a też musiałbym tak robić, na szczęście do 4BB znalazły się zamienniki - 270 komplet

_________________
Nie wiem, nie mam czasu, zarobiony jestem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 23 paź 2017, 13:16 
Offline
Czyściciel szprych
Czyściciel szprych

Dołączył(a): sobota, 15 kwi 2017, 12:28
Posty: 29
Mój motocykl: yamaha xj 900 2003
Witam, w połowie sezonu padły króćce w mojej diwie. Postąpiłem zgodnie z instrukcją. Trochę cierpliwości, podstawowe narzędzia i wszystko działa na 100%. Zamiast silikonu zastosowałem specjalistyczny klej motoryzacyjny (dwuskładnikowy, za około 20 zł). Dzięki JAZG71!!!.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 29 paź 2017, 21:39 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 lut 2016, 08:20
Posty: 14
Lokalizacja: Rypin
Mój motocykl: MZ ETZ 251 XJ900S
Witam.
Cieszę się, iż skorzystaliście z pomysłu i że mogłem coś wnieść na forum YAMAHA XJ.
Moje leżą w szafie, nie zakładałem ich jeszcze(nie miałem zbytnio czasu, a i potrzeby też nie było).
Zmieniłem za to, przewody przód na oplot HEL , sprężyny na progresywne plus nowe uszczelniacze lag, olej i oponki.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich Forumowiczów .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 10 lis 2017, 04:57 
Offline
Polerant ramy
Polerant ramy

Dołączył(a): poniedziałek, 5 gru 2016, 03:46
Posty: 70
Zdjęć: 0
Lokalizacja: ok.Tarnów
Mój motocykl: Yamaha XJ900 - 93r
gdzie kupileś sprężyny i za ile ? jeśli można zapytać ;)

_________________
Nie wiem, nie mam czasu, zarobiony jestem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 12 lis 2017, 16:36 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 lut 2016, 08:20
Posty: 14
Lokalizacja: Rypin
Mój motocykl: MZ ETZ 251 XJ900S
Koszt około 340-350PLN - YSS.
Gdzie aktualnie dostępne, musisz poszukać w necie.
Założyłem bez tulejek-rurek (sprężyny są dłuźsze od oryginałów). Motocykl zdecydowanie lepiej się prowadzi, nie buja go na koleinach.
Moim zdaniem nie ma potrzeby docinania rurek dystansowych, bo zostaje jeszcze spora regulacja.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 20 gru 2017, 19:21 
Offline
Nówka cewka
Nówka cewka
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 18 kwi 2016, 21:00
Posty: 1
Mój motocykl: xj900s
Witam. Ja również wprowadziłem w życie to rozwiązanie i jestem w 100% zadowolony. Polecam i pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL